Mindfulness kun je het beste leren door elke dag te oefenen.

Eén van de oefeningen die je op een retraite leert is mindful lopen.
Lopen met aandacht voor elke stap en elke ademhaling van je lichaam.

Grote mensen lopen dan erg langzaam, want die hebben zoveel gedachten in hun hoofd dat ze zich niet op één ding kunnen concentreren als ze te snel gaan 🙂

Kinderen kunnen met aandacht huppelen en slenteren en hardlopen…..
Dan is loopmeditatie opeens veel leuker.

Toch is het ook voor kinderen belangrijk om de gewone dingen langzaam te doen.
Dan is het makkelijker om je aandacht er helemaal bij te houden.
Veel dingen die je dagelijks doet, gaan zo vanzelf dat je niet meer opmerkt wat er precies gebeurt.

Oefen maar eens met tandenpoetsen.
Eerst heel langzaam je borstel pakken (eh ja, ff je adem volgen natuurlijk voordat je begint)
Tandpasta er op doen. Uiteraard zonder knoeien….

Nu draai je heel aandachtig de kraan een klein beetje open…..
Maak de borstel nat en draai de kraan weer dicht….. Elke minuut dat er water uit de kraan stroomt waar je niets mee doet, is verloren water.

Voor je echt begint om je tanden en kiezen, heel geconcentreerd en erg langzaam, te poetsen, kun je de aandacht nog even op die kraan en dat water richten.
Is het geen wonder dat wij altijd stromend warm én koud water hebben?